Wednesday, April 20, 2011

CaRa HiDuP YanG bLeY PanJanG UmuR!

Hari tu saya saja je belek2 email saya, ternampak sesuatu.. jeng.. jeng.. jeng.. apa tu? hehehe.. de 1 post tu ada bagitau cara2 untuk memanjangkan umur.. ni just dalam sains kan je, tp AJAL/MATI kan da ditentukan oleh kita sejak dari perut IBU kita lagi kan? perjanjian kita dengan ALLAH.. insyaAllah, kita just merancang, ALLAH yang menentukan. iye tak?

antara2 cara hidup yang bley memanjangkan jangka hayat anda ialah :

1. Anda dilahirkan ketika ibu Anda masih muda

Tumblr

Berdasarkan penelitian dari University of Chicago, ibu muda masih memiliki sel telur yang sangat baik untuk persenyawaan, yang memungkinkan untuk menghasilkan anak yang lebih sihat, kuat dan berumur lebih panjang.

2. Anda pencinta teh

Ela tá de Xico

Lebih dari 40,500 orang wanita mahupun lelaki di Jepun yang terlibat dalam kajian tentang kesan meminum teh terhadap kesihatan menunjukkan risiko penyakit jantung dan stroke yang lebih rendah berbanding mereka yang jarang meminum teh.

3. Anda lebih suka jalan kaki dari menaiki kendaraan

singularis anima

Orang-orang yang kurus selalu mengutamakan jalan kaki, walaupun hanya untuk makan siang atau pergi ke mall. Berjalan kaki 30 minit setiap harinya boleh memanjangkan umur, berdasarkan kajian terhadap 2,603 wanita dan lelaki.

4. Anda menghindari minuman-minuman bersoda/ bergas

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Para peneliti di Boston menemukan bahawa mereka yang meminum minuman soda/ bergas setiap hari akan meningkatkan risiko penyakit diabetes, jantung dan gangguan metabolik lainnya. Meminum jus akan lebih sihat untuk tubuh Anda.

5. Anda memiliki kaki yang kuat

in my own view

Menurut Robert Butler, MD, dari International Longevity Center—USA in New York City, mereka yang memiliki otot-otot kaki yang lemah diperkirakan tidak akan berumur panjang kerana mudah mengalami komplikasi pada tulangnya.

6. Anda meminati makanan berwarna ungu

1 firework

Buah-buahan seperti anggur, blueberry dan makanan lainnya yang berwarna ungu kaya akan polifenol yang sangat baik untuk mengurangi penyakit jantung, Alzheimer dan meningkatkan kemampuan sel-sel otak.

7. Anda termasuk remaja dengan berat badan ideal dan sihat

Azjatycki Cukier: Co warto wiedzieć, zanim kupisz ubrania z Azji / w stylu azjatyckim

Satu kajian dalam Journal of Pediatrics yang melibatkan 137 orang Afrika dan Amerika menyebutkan bahawa mereka yang memiliki kelebihan berat badan pada usia 14 tahun ke atas memiliki risiko diabetes dua kali ganda pada saat dewasanya.

8. Anda menyukai teman-teman Anda dan sering berinteraksi dengan mereka

don't forget the things that make you smile ♥

“Hubungan interpersonal yang baik bertindak sebagai pelawan stres dan penyeimbang hidup Anda,” ujar Micah Sadigh, PhD, seorang psikologi dari Cedar Crest College. Memiliki orang-orang yang menyokong Anda akan membuat Anda lebih sihat secara fizikal dan mental. Mereka yang stres akan memiliki daya tahan tubuh yang lemah dan boleh memendekkan umur hingga 4-8 tahun.

9. Anda menyukai cabaran

Reading Between the Lines

“Ketika Anda merasa tercabar mengerjakan sesuatu, perhatian Anda akan terfokus dan otak akan memiliki kekuatan yang lebih besar, dan hal itu boleh panjangkan jangka hidup Anda,” ujar Robert S. Wilson, PhD, profesor neurological sciences and psychology at Rush University Medical Center in Chicago.

10. Anda tidak memiliki pembantu di rumah

♥ ラブ スレイブ ♥

Berdasarkan kajian terhadap 302 orang dewasa dengan umur 70 dan 80 tahun, hanya dengan mengemop, mencuci atau membersihkan tingkap selama beberapa jam, seseorang dapat membakar 285 kalori dan menurunkan risiko kematian hingga 30 peratus.

p/s : sori.. dapat dalam bahasa indon plak.. tp saya akan cuba meng'bahasa melayu'kan ayat tersebut.. =)

2 comments:

diyana said...

akan cube tips2 ne...hehehe

LiYaNa.MaZLaN said...

hehehe.. akhir kata, kawen la awal.. hehehe... =)