Monday, June 18, 2012

B2B : NaSiHaT uNTuK aWaK La, BaKaL PeNGanTiN!

538178_322314461178586_320875094655856_730522_1032358691_n_large

Sekarang ini, ramai pasangan berkahwin tetapi tidak nampak seperti sedang berkahwin. Ini terjadi kerana mereka sebenarnya tidak bersedia untuk berkahwin tetapi ingin berkahwin. Untuk elakkan perkara yang tidak di ingini berlaku pada anda dan pasangan anda selepas berkahwn, banyak perkara yang anda perlu pelajari dan fahami. Alam perkahwinan bukan perkara yang boleh dilakukan sesuka hati dan tanpa persediaan yang rapi. Memang amatlah mudah untuk melafazkan kata-kata cinta dan seterusnya ke jinjang pelamin untuk bergelar pengantin atau bakal pengantin namun adakah anda sudah bersedia sepenuhnya memikul tanggunjawab sebagai suami dan isteri? Memang banyak perkara yang anda perlu pelajari bersama dan dengan itu pastikan anda terus belajar makna disebalik berumahtangga. Ada beberapa perkara asas yang anda perlu ketahui sebelum bergelar bakal pengantin.

Kenal siapa pasangan anda sebenarnya

Bercinta dan berkahwin adalah dua fasa yang berbeza. Apabila bercinta, anda lebih nampak luaran dia berbanding dalaman si dia manakala ketika berkahwin, anda berdua akan hidup bersama. Jika anda tidak kenal siapa sebenarnya pasangan anda, anda akan rasa sukar untuk menerima dia ketika hidup bersama nanti. Anda perlu tahu apa kebaikan dan keburukan dia secara serentak, barulah anda akan boleh terima dia seadanya. Menerima seadanya bukan semata-mata pada paras rupa, kerana sedarlah bahawa rupa bentuk seseorang akan di mamah usia. Oleh itu singkaplah “kecantikannya’ atau ‘handsome” si dia dari hati. Berusahalah untuk memahami hati dan budi perkertinya. Mereka yang telah berjaya jatuh cinta sebenarnya adalah mereka yang mengenali hatinya. Dengan itu semua yang ada persediakan untuk bergelar bakal pengantin adalah berpunca dari cinta hati si dia. Itulah kunci utama untuk ke alam perkahwinann anda berdua.

Selain itu, bagaimana anda hendak cari keserasian jka anda tidak kenal hati siapa pasangan anda. Anda perlu kenal dia, baru anda akan tahu samada anda serasi atau tidak. Jadi jangan mudah terpedaya atau tewas pada paras rupa, berusahalah untuk cuba menyingkap kecantikan hati budinya.

bila YANA kata : ya, kenali dulu siapa pasangan awak sebelum awak ingin mengahwini/ menikahi pasangan awak. sebab apabila awak sudah dimiliki dia, agak lambat untuk awak menarik diri untuk patah balik ke asal (sebelum kawen). sengsara la jawabnya. kan? so, terima la dia seadanya macam mana dia menerima awak seadanya.


Perlu ada komitmen

Perkahwinan bukannya perkara main – main. Anda perlu ada komitmen untuk menjayakannya, barulah anda berdua akan bahagia. Jika anda tidak memberi komitmen yang sepatutnya, hubungan anda berdua pasti akan di landa ombak besar dan mudah karam akhirnya. Anda perlu tahu sepenuhnya tanggungjawab anda apabila berkahwin kelak. Apabila pasangan anda minta komitmen dari anda, anda perlu beri. Beri dengan sepenuh hati. Komitmen dalam bergelar bakal pengantin yang ingin mendirikan rumah tangga adalah perlu besar dan tidak boleh berpatah arah. Jika tidak, anda akan berpisah jua akhirnya. Komitmen tidak mengenal erti jemu dan bosan. Oleh itu, jangan anda pernah mengeluh atau ‘fade up’ dengan situasi tersebut kerana itulah tanggungjawab yang perlu anda pikul bergelar seorang pengantin baru. Mendirikan rumahtangga bukan semudah yang disangka, oleh itu ukur dahulu tahap komitmen anda baik dari segi tanggunjawab terhadap kewangan dan status keikhlasan cinta anda.

bila YANA kata : haah, komitmen sebagai suami isteri ni penting kan? besar tanggungjawabnya lagi2 sang suami. perlu mencari nafkah, mencari pelindungan untuk isteri dan bakal anak2nya nanti, tanggungjawab kepada ibu bapa sehingga akhir hayat, macam2. berat kan? so, kita sebagai isteri ni, bersabar la. sabar itu kan separuh dari iman. hehehe.. =)

Kedua – dua perkara di atas penting untuk memastikan permulaan perkahwinan anda berdua dapat di jalani dalam keadaan bahagia dan tenteram.

No comments: